Správná kombinace rozety a kolečka

Jak správně kombinovat přední a zadní ozubená kola?

"Final transmission ratio" je tzv. konečný převodový poměr. Je to číslo, které získáte tak, že vydělíte počet zubů na rozetě počtem zubů na kolečku.
Tento poměr vyjadřuje kolikrát se musí přední ozubené kolečko (pastorek) otočit, aby se otočilo zadní ozubené kolo (rozeta) a případně vyjadřuje vliv počtu otáček motoru na rychlost a točivý moment zadního kola. Pokud změníte tento poměr, změníte tím způsob přenosu výkonu motoru na zadní kolo motocyklu.

Různé poměry převodů: pokud má motorka tzv. dlouhý převod, znamená to, že bude mít vyšší maximální rychlost, ale na úkor zrychlení. Pokud je převod krátký, znamená to lepší zrychlení, ale nižší maximální rychlost.

tabella-rapportature-1024x1024

A teď to nejdůležitější! Rozhodnete se změnit poměr?!

Každá změna v počtu zubů u předního kolečka odpovídá přibližně 2,7 násobku změny na rozetě. Navíc musíte zvážit délku vašeho řetězu. Obecně pokud změníte počet zubů na předním kolečku nebo rozetě pouze o jeden zub, pak často není potřeba měnit délku řetězu. Pokud ale počty změníte více než jeden zub, pak je většinou nutné upravit délku řetězu (zkrátit nebo prodloužit o jeden článek).

  • Řídíte především ve městě a potřebujete větší zrychlení? Pak zkraťte převod, snižte počet zubů na předním kolečku nebo zvyšte počet zubů na rozetě.
  • Jezdíte častěji delší vzdálenosti a potřebujete dosáhnout nižších otáček motoru (rpm), zejména při cestování na dálnicích? Přidejte počet zubů na předním ozubeném kolečku a nebo snižte počet zubů na rozetě.

U motocyklu potřebujete znát také hodnotu rozvoru motocyklu (vzdálenost osy předního a zadního kola). Většina dnešních motocyklů má od výroby nastaven dlouhý rozvor (pro vyšší stabilitu při jízdě).  Závodní jezdci se pak velice často snaží tento rozvor zkrátit, a to nejjednodušeji pomocí změny převodů motocyklu (kratší řetěz – kratší rozvor) a tím zajistit motocyklu rychlejší reakci na změnu směru jízdy (snazší a rychlejší „překlápění“ motocyklu z/do zatáčky).

Podle požadované hodnoty rozvoru se tedy můžete rozhodnout, jaký počet zubů nastavit nejen pro změnu přenosu výkonu motoru, ale i pro celkový projev motocyklu. Pokud nejste např. závodní jezdec, obecně nepoznáte na stabilitě a reakci motocyklu na změnu směru jízdy stav, kdy se změní počet zubů na pastorku o jeden a nebo počet zubů na rozetě o dva až tři.

Podle čeho vybírat správný poměr - na čem záleží?

  1. typu motocyklu (cestovní, silniční, enduro, motokros, motard atd.)
  2. povrchu trati (písčitý, silnice)
  3. stylu vaší jízdy
  4. celkovém nastavení motocyklu

Měnit poměr u silničního motocyklu?

Pokud máte naháče, můžete s klidem vyměnit přední řetězové kolečko, protože bez ochranných kapot sotva pojedete 230-240km/h v delším časovém úseku. (Odpor vzduchu by vás zcela jistě brzy unavil).

Pokračování příště...............